Tuesday, April 5, 2011

Catatan Ringkas Pada Suatu Hari

Beberapa hari lepas sewaktu saya menunggu bas di TTDI Jaya, terdapat juga 2 orang pemuda turut sama di pondok bas tersebut. Kedua-duanya pada amatan saya berusia di antara 16 ke 20 tahun. Salah seorangnya berambut ala punk. Mereka sedang riuh bersembang. Entah apa isu yang dibincangkan, tidaklah saya ketahui. Sambil diselangi gelak ketawa menghilai. Salah seorangnya kemudian mengeluarkan sepuntung rokok, menyalakannya dan lantas, mereka berdua saling berkongsi menghisap sebatang rokok tersebut. Terserlah sikap pengotor apabila salah seorang mereka meludah-ludah di pondok bas tersebut. Abu rokok terus dibiarkan 'menghiasi' lantai pondok bas tersebut.

Kemudian datang seorang kanak-kanak bersama seorang wanita. Tidaklah dapat saya memastikan sama ada wanita itu adalah ibunya ataupun siapa. Apa yang pasti, wanita itu adalah orang yang bertanggungjawab terhadap kanak-kanak itu pada masa tersebut. Bersama kanak-kanak itu adalah sebungkus gula-gula. Setelah mereka duduk di pondok bas itu wanita itu membuka bungkusan yang membaluti gula-gula tersebut. Wanita itu kemudian melepaskan plastik bungkusan itu begitu sahaja ke atas lantai pondok bas itu. Kanak-kanak itu memandang apa yang dilakukan wanita tersebut dan kemudiannya tanpa berlengah mendapatkan gula-gulanya itu daripada wanita tersebut

Setelah beberapa ketika menunggu, bas rapid KL yang ditunggu tiba jua. Alhamdulillah, bas tidak sesak dan saya dapat duduk di tempat duduk yang selesa. Sebelum bas tersebut meninggalkan tempat tersebut, baki puntung rokok yang dihisap dua pemuda tadi menambah 'seri' lantai pondok bas tersebut.

Pada petangnya pula, sewaktu menunggu bas untuk pulang ke TTDI jaya, agak ramai yang bersama-sama saya di pondok bas tersebut. Ada seorang wanita yang agak berumur turut berada di pondok bas tersebut. Daripada perbualannya di telefon, saya mengetahui bahawa dia baru tiba daripada Kelang dan sedang menunggu bas ke TTDI Jaya. Wanita tersebut kelihatannya keletihan, mungkin baru balik dari mengerjakan suatu urusan yang berat. Setelah hampir sejam menungu, barulah sampai bas rapid KL U605. Terdengar suatu luahan rasa lega daripada wanita tersebut setelah sekian lama menunggu, akhirnya tiba juga bas yang ditunggu. Setibanya wanita itu di pintu bas, pemandu itu memberitahu sekalian orang yang menunggu itu, "PKNS, PKNS.". Rupanya bas itu menuju ke PKNS dan tidak ke TTDI Jaya.

Bagi anda yang masih belum mengetahui, bas Rapid KL yang lalu berhadapan Pasaraya Giant Stadium Shah Alam hanyalah bas yang bernombor U605. Namun, ada yang menuju ke haluan Puncak Perdana dan ada yang menuju ke haluan PKNS. TTDI Jaya berada di laluan ke Puncak Perdana.

Maka, terpaksalah saya dan wanita tersebut bersama ramai lagi orang yang lain menunggu bas yang seterusnya. Hampir setengah jam selepas bas tadi muncul, barulah sampai bas ke TTDI Jaya. Bas 'Rapid KL'. Mungkin tempoh masa menunggu keseluruhan lebih sejam itu dikira sebagai tempoh biasa pada pandangan pihak pengurusan Rapid KL memandangkan saya pernah beberapa kali menunggu dalam tempoh yang hampir sama. Alhamdulillah, walaupun penantian itu menyakitkan dan walaupun agak ramai orang yang menaiki bas pada petang tersebut, saya masih berpeluang untuk duduk di tempat duduk yang disediakan.

Oh.. Malaysiaku tercinta.... 

2 comments:

  1. Lumrah public transport kat malaysia... err. hopefully akn ada improvement.

    ReplyDelete
  2. Kena tunggu kat mana ye kalo nk tggu bas rapid and no brape

    ReplyDelete