Saturday, December 11, 2010

Pesan Dakwah

Kita adalah mata rantai dalam sejarah yang panjang. Telah berlalu sebelum kita banyak golongan yang melaksanakan amanah perjuangan Islam. Mereka berjuang dengan penuh kesungguhan, dengan keringat dan air mata, meninggalkan kepada kita bekas-bekas dan pedoman perjuangan agar kita dapat terus berjuang untuk meninggikan kalimah Allah.


Kita tidak tahu berapa lama lagi kita akan hidup. Perjuangan menegakkan Islam ini tidak akan selesai pada masa kita. Kita bukanlah golongan yang mengakhiri perjuangan Islam ini. Kita yang hidup pada masa kini perlulah berjuang atas dasar Islam yang sebenar serta memahami suasana dan keadaan. Untuk bertahan atas jalan perjuangan ini, kita perlu sentiasa beringat untuk memohon pertolongan daripada Tuhan kerana jalan ini adalah jalan yang sangat panjang.


Berbekallah kita dengan al-Quran dan ingatlah pada kematian. Manfaatkan sebaik mungkin sisa umur yang kita ada sebab kita tidak tahu berapa lama lagi kita di dunia ini. Pelbagai mehnah dan tribulasi akan datang kepada mereka yang bergerak menegakkan agama Allah. Kita tidak akan dapat menghadapinya bersendirian melainkan dengan berada dalam suatu kumpulan yang kukuh dan terpimpin.


Kita akan sampai ke destinasi yang dituju. Sama ada menang atau mati syahid sekiranya kita mengikut jalan perjuangan yang betul. Perlu kita ingat bahawa kejayaan tidak akan sampai tanpa pertolongan dan perlindungan daripada Allah S.W.T.. Walau apa juga keadaan dunia yang berlaku, Janji Allah pasti kan terjadi. Cahaya Islam akan bersinar kembali di atas muka bumi. Islam akan kembali pada tempat yang sepatutnya.


Solat adalah tiang agama. Solat mesti dijaga. Di mana sahaja kita berada dan dalam apa jua keadaan, solat menjadi kewajiban kepada setiap muslim dan syarat paling utama dalam menegakkan agama Islam.


Kita mesti menyemarakkan aktiviti dakwah serta berusaha menyedarkan masyarakat. Umat ini perlu dipimpin dengan Islam dan dengan bimbingan yang baik. Kita perlu menyeru dengan penuh hikmah agar semuanya kembali ke jalan tauhid. Umat Islam yang kini kelihatan lemah, sekiranya sedar akan tanggungjawab Islam dalam diri mereka serta tahu dan mahu melaksanakan tanggungjawab mentauhidkan Allah S.W.T., pasti akan menerima pertolongan dariapda Allah S.W.T.


Menjadi muslim adalah kehormatan yang diberikan oleh Allah daripada dulu sehingga kini. Umat muslimin yang beriman bukanlah golongan yang mudah kalah, sebaliknya adalah golongan yang ada kesedaran, keinsafan, kewaspadaan dan keperwiraan dalam menghadapi hakikat dunia. Golongan muslimin adalah golongan yang menghadapi cabaran dunia ini dengan ketenangan jiwa dan keyakinan hidup. Hanya dengan ketenangan jiwa dan keyakinan hidup yang tumbuh pada akidah yang kuat serta jalan yang jelas, kita akan berjaya menempuh kehidupan ini.


Tegakkan aqidah dalam dada umat. Suburkan ibadah. Susun umat mengikut tauladan sunnah. Jamaah itu adalah kekuatan dan kesatuan. Hamparkan kembali tikar ukhwah Islamiah dan ukhwah Imaniah dalam di kalangan umat Islam, tanamkan mahabbah dan marhamah.


Kita akan pulang memberi laporan kepada Tuhan. Kita akan dipertanggungjawabkan ke atas setiap amalan di dunia. Hidupkanlah kesinambungan dan bangkitkanlah generasi muda Islam. Tinggalkanlah segala buah hasil usaha kita di dunia buat generasi muda yang mendatang, yang akan menggantikan kita selepas kita tiada., yang akan meneruskan perjuangan kita yang belum selesai. Jangan jadi seperti pohon beringin yang ingin hidup berabad tetapi tidak memberi kesempatan kepada tunas-tunas lain tumbuh dan menguntum di sekeliling.

Risalah dan amanah Islam di atas dunia ini tidak akan selesai di tangan kita. Maka kita perlu menyediakan tenaga baru yang yang akan melanjutkan perjuangan in dengan segala keyakinan dan keperwiraan. Salah satu sebab kelemahan umat Islam ialah kerana tiada atau kurangnya watak-atak pemikir dan pejuang yang dapat menggantikan angkatan lama. Patah tumbuh hilang berganti. Jangan ada ruang kosong yang memisahkan kesinambungan perjuangan Islam.


Buat Angkatan Baru Para Pemuda,


Siapkanlah diri untuk menggantikan angkatan tua yang akan pulang tak lama lagi. Teruskanlah perjalanan juang ini dengan tenaga dan kakimu sendiri. Dada bumi cukup luas untuk menerima kehadiranmu. Penuhilah segenap udara ini ketekunan dan kesungguhan. Hadapilah tugas yang sangat berat ini dengan jiwa yang besar, daya juang yang tinggi serta api semangat yang menyala kuat.

Perkayakanlah diri dengan pengajaran masa silam. Jangan menjadi plagiator angkatan lama dan jangan menepuk dada menidakkan segala nilai dan jasa angkatan lama. Mereka kaya dengan pengalaman, pemuda kaya dengan cita-cita. Ketahuilah tentang kedudukan dan tugas kita. Laksanakanlah tugas suci ini dengan pengetahuan, keyakinan dan kesabaran. Insafilah kedudukan sebagai penyambung warisan perjuangan dalam suasana dan masa di mana kita berada.


Wahai Umat Qur’an


Aqidah kita mewajibkan kita untuk menyebarkan Islam ini. Jalankanlah amanah ini dengan kesungguhan dan ketekunan. Dunia dan kemanusiaan memerlukan pimpinan dan bimbingan. Jaga dan peliharalah ia. Bangkit dan berdirilah. Susunlah barisan dan kekuatan. Besarkanlah Tuhanmu. Tiada urusan atau kepentingan yang lebih utama daripada menjalankan perintah-Nya.


Bersihkanlah dirimu, zahir dan batin. Hanya dengan kesucian roh, tugas dan beban yang berat ini dapat dipikul. Suci dan mensucikan. Itulah peribadi mukmin sejati. Jauhilah maksiat. Kita tidak akan sanggup menghadapi Tuhan sekiranya kita tebal dan hitam dengan maksiat. Ma’ruf yang mesti tegak dan mungkar yang mesti roboh, adalah program perjuangan kita.


Jalankan tugas ini tanpa mengharapkan balasan dan ganjaran manusia. Tugas kita berbakti dan mengabdikan diri. Kerana Tuhan, kita mesti cekal atas jalan perjuangan ini. Laksanakanlah ia dengan segala kesabaran dan ketahanan. 

Jalankan tugas ini kerana hanya mengharapkan keredhaan Tuhan.


# Telah diringkaskan dan diberi pengolahan bersumber daripada pesanan Imam Hassan Al-Banna  dalam risalah bertajuk 'Usrah dan Dakwah'

No comments:

Post a Comment