Monday, November 16, 2009

Dajjal dan ...

Malam isnin lepas, saya mendengar ceramah bersiri berkenaan Dajjal. Rasulullah S.A.W. menceritakan panjang lebar berkenaan kisah Dajjal ini di dalam beberapa hadith baginda. Antara yang diberitahu oleh Rasulullah ialah apabila Dajjal mula-mula muncul, ia akan mengatakan dirinya sebagai nabi. Kemudiannya, dia menamakan dirinya sebagai Tuhan. Pengikut-pengikut Dajjal hdup senang lenang manakala orang-orang yang teguh keimanannya, tidak mengikuti Dajjal, hidup dalam kedhaifan. Banyak lagi perkara-perkara yang dbawa oleh Dajjal yag semuanya berbentuk kesenangan. Boleh rujuk kisahnya daripada banyak sumber.

Suatu yang menarik perhatian saya daripada ceramah tersebut ialah pertanyaan daripada sahabat nabi kepada baginda berkenaan apa yang dimakan oleh orang beriman ketika datangnya Dajjal. Diriwayatkan dalam satu hadith riwayat Ibnu Majah, penyokong Dajjal akan memiliki segunung roti (makanan) sedangkan orang yang tidak percaya dengannya berada dalam kelaparan dan kebuluran. Dalam hal ini, para sahabat Rasullullah s.a.w. bertanya:”Jadi apa yg dimakan oleh org Islam yg beriman pada hari itu wahai Rasulullah? “Nabi menjawab:”Mereka akan merasa kenyang dengan bertahlil, bertakbir, bertasbih dan bertaubat. Jadi zikir-zikir itu yang akan menggantikan makanan.” Pertanyaan daripada sahabat nabi tersebut menunjukkan betapa kuatnya ikatan persaudaraan Islam yang wujud dalam diri para sahabat. Betapa mereka memikirkan keadaan-keadaan saudara mereka walaupun tidak mengetahui siapa dan di manakah saudara seIslam mereka itu berada.

Bagaimana pula orang Islam ketika itu boleh berasa kenyang dengan perkara-perkara tersebut? Secara logiknya, perkara ini tidak masuk dek akal. Di sini ingin saya berkongsi tentang kisah seorang pejuang Islam.

Zainab Al-Ghazali (Sumber: islamonline.net)

Zainab Al-Ghazali, dalam bukunya, Hari-hari Dalam Hidupku ada menceritakan satu peristiwa menarik yang berkaitan dengan jawapan nabi dalam hadith di atas. Ketika berada di dalam penjara, Zainab Al-Gazali pernah tidak diberi makan selama seminggu. Dia merasa tersangat lapar pada waktu tersebut. Selama waktu itu juga, dia tidak putus-putus berzikir kepada Allah. Kemudian pada suatu hari, beliau telah bermimpi. Beliau bermimpi diberikan makanan lantas memakannya. Apabila sahaja beliau terjaga daripada mimpinya, didapati bibirnya basah dan beliau sudah tidak kelaparan.

Bagaimana kita melihat pertautan kisah -kisah di atas?

Saya sudahi tulisan saya kali ini di sini untuk sama-sama kita memikirkannya.Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment