Friday, November 13, 2009

Cakap Biar Habis

"Sate 10 ye..". saya memesan kepada pelayan tersebut. Saiful menunjukkan muka 'semacam'.  "Apasal pulak saiful ni..", bisik saya di dalam hati. Malam tersebut, saya serta Badrulhisyam bersama Saiful dan keluarganya keluar makan malam di sebuah medan selera yang terletak di Pekan. Saya dan Bad ke Pekan di negeri terbesar di semenanjung tanah air tercinta untuk menuntut sedikit ilmu keusahawanan berkaitan penternakan sumber makanan. Beberapa hari kami menetap di rumah Saiful sebelum ke tempat latihan. Sambil menunggu, Bad berbual di telefon barunya bersama seseorang di kejauhan. Saya melihat suasana sekeliling medan selera tersebut. Hujan yang lebat membasahi bumi ciptaan Allah yang Maha Esa. Bertuahnya bumi ini yang mana makhluknya masih diberi rahmat oleh Tuhan yang Maha Pemurah.

Setelah beberapa ketika, sampailah makanan kegemaran rakyat Malaysia yang berlidi itu. "Wow! banyaknya. Ini bukan sepuluh. Ni berpuluh-puluh.". cetus saya. Saya dan Bad terkejut melihat berpuluh-puluh cucuk sate yang sampai di dalam dua pinggan. "Korang masing-masing mintak sampai sepuluh ringgit, banyak nilah", lebih kurang begitulah Saiful menyatakan. Rupa-rupanya 10 yang kami pesan tu diertikan sebagai sepuluh ringgit di sini, walhal kami mengertikan 10 cucuk sebenarnya. Ai... malu benar rasanya. Pertamanya kepada keluarga Saiful yang membelanja kami pada malam itu dan yang keduanya kepada pelayan dan tuan kedai tersebut. Mungkin inilah kali pertama mereka melihat (menganggap) seseorang memesan sehingga sebanyak itu hanya untuk makan seorang.Akhirnya, terpaksalah dibungkus sate yang berlebihan itu. Mujurlah selepas itu kami berpeluang menjelaskan kepada ibu dan bapa saiful tentang situasi sebenarnya.

Itulah suatu kisah. yang telah berlaku pada tahun lepas. Ketika kami bertiga masih bujang. Kini, mereka telah berumahtangga . Tinggallah saya yang masih bujang. Pengajarannya: cakap biar habis biar habis. Apa yang ingin kita sampaikan, cubalah terangkan dengan sebaik mungkin. Di mana sahaja kita pergi, berusahalah memahami situasi dan keadaaan di tempat tersebut. Moga-moga tidak berlaku miss communication. Ada apa-apa tambahan lagi? sekadar itulah tulisan saya pada kali ini. Wallahu'alam.

2 comments:

  1. saiful dan abg bad sudah dah..anta bila plak?:)

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah. Tika bertemu jodoh. Doa-doakanlah.

    ReplyDelete